ハバタクミミ

ポケモン対戦記

【2024 Toronto Regional Day 2 45th】 晴れのち珠パオ "Sunny Day Tornadus + Heatran + Urshifu-Single-Strike + Life Orb Chien-Pao"

 

 

お久しぶりです.Dumboです.北米プレイヤーになりました.今回 Toronto Regional に参加し Day 2 に進出できたということで,初の海外大型大会での経験を記録に残したいと思い,あまり構築のユニークさはないのですが,構築記事を書こうと思います.

Hey! Dumbo here! I took part in the Toronto Regional last week and fortunately got to Day 2. Although it is not the highest performance, but I'm really excited about my achievement given the fact that this was my first Regional. So, following the tradition of Japanese Pokemon VGC community, I also wrote my team report. 

 

構築経緯(Teambuilding Process)

今回が初のリージョナルの参加ということで,この形式での環境や,どのような構築を持っていけば良いのかは,正直全く分からなかった.しかし,大会が開かれた月は,幸いにも毎週どこかでリージョナルが開かれており,海外大会の直近の結果を主に参考にすることができた.それを踏まえ,大会1週間前時点で,以下の3つの考えがあった.

This was my first Regional, so I had had no idea how the metagame would be going on and what kind of team I should have had in this format. That said, fortunately we were also able to learn about what type of team actually did well in other recent Regionals, which took place every week right before this tournament with Reg E. Given these results, I came up with the following three thoughts as of the Lille Regional. 

 

1. 結局トルネウーラが最強(Tornadus + Urshifu are the most powerful, after all)

以下でもオーガポンについて触れるが,直近のLille大会で優勝した6体の並び(トルネロス・水ウーラオス・パオジアン・ハバタクカミ・ヒスイウインディ・ゴリランダー)が,レギュレーションD環境でも強く,かつ環境に多い炎・水オーガポンにも強いと感じた.

I thought the following six mons (Tornadus / Urshifu-Rapid-Strike / Chien-Pao / Flutter Mane / Arcanine-Hisui / Rillaboom) were the most powerful combination in this format, which finished 1st at the Lille Regional, performed pretty well even in Reg D format, and could have some advantages over even Hearthflame and Wellspring Ogerpons. 

 

トルネロス れいじゅうフォルム|ポケモンずかん ウーラオス れんげきのかた|ポケモンずかん パオジアン

ハバタクカミ ウインディ ヒスイのすがた|ポケモンずかん ゴリランダー キョダイマックスのすがた|ポケモンずかん

 

オーガポンに弱いと言われている水ウーラオスやパオジアンだが,そもそも相方のトルネロスのこがらしあらしやウーラオスのとんぼがえりが抜群で入ったり,テラスを切ればいいと思いきや,炎オーガポンの場合はヒスイウインディ,水オーガポンの場合はゴリランダーが睨みを効かせているという状況が生まれてしまうので,実はオーガポン側が窮屈な立ち回りを強いられてしまう.オーガポンさえ処理できてしまえば,結局ウーラオスの天下である.この構築が最強だと感じたので,大会でも多くのプレイヤーが使用すると予想した.大会に際しての課題は,この構築に勝てる構築を探すことであった.

The usage of Urshifu-Rapid-Strike and Chien-Pao was expected to go down initially due to the prevalence of Ogerpon, but Tornadus's Bleakwind Storm and Urshifu's U-turn are still very effective for both types of Ogerpons. Even though they can use a Tera to avoid these effective moves, it turns out that Ogerpon-Hearthflame can be easily swept out by Arcanine-Hisui, and that Ogerpon-Wellspring could be also in a weak position against Rillaboom after the Tera. I assumed that this team would be dominant in Toronto, given its preponderance over Ogerpon as well as the fact that it earned 1st in the most recent Regional. So, my goal was to find out a team with which I could compete well against this team archetype. 

 

2. 「オーガポンは入れ得」は幻想("You have better bring Ogerpon" is illusory)

環境初期は,オーガポンはどの構築にも入れ得な感じがしたが,使っているうちに少しずつ考えが変わってきた.水オーガポンを使っていて気になったのが,アタッカーにもサポート役にもなれる万能ポケモンだが,どれをとっても中途半端な気がした.構築を組む際に,何か明確な役割を求めていると,他にもより尖った同じような性能を持つポケモンがおり,どうしてもそちらに魅力を感じてしまう.例えば,水ウーラオスに強く出れるポケモンを求めている場合でも,実際の対戦で水オーガポンがやることは結局この指を押し続けることが多く,その割にぶち込まれるインファイトは結構痛い.それだったら,場にいるだけでいいトリトドンや,もっとサポートに徹したモロバレルでいいと思った.攻撃性能にしても,お面補正があるとはいえ,火力が何となく中途半端.火力や先制技の有無を考えても,水ウーラオスやゴリランダーにより魅力を感じてしまう.逆に,炎オーガポンは攻撃性能に関しては尖っているものの,持ち物が固定されているために,何らかのサポートがない限り,スカーフを持ったランドロスやウーラオス,ブーストエナジー持ちのポケモンに上から殴られてしまう.また,攻撃性能を最大限に引き出そうとテラスを切ってしまうと,ヒードランに打点がなくなってしまったり,逆にテラスを切らなければ,十分な圧力にならないことも気になった.また,先述した通り,上記のトルネウーラの並びに不利を取ると感じたため,構築を組む段階で,オーガポンをエースに戦うという選択もあまり得策ではないと考えた.

At the beginning of this format, I felt that I should have brought Ogerpon into any kind of team, but I gradually changed my mind as I tried her. Ogerpon-Wellspring is literally an all-rounder, but not a master of any specific role. When it comes to builiding my team and looking for some specific roles, there are also other mons available in this format who provide similar but more specialized roles than Ogerpon-Wellspring. If we want to find out a countermeasure against Urshifu-Rapid-Strike, for example, and utilize Ogerpon-Wellspring for that purpose, it is often the case that she just continues to redirect moves, and then moves such as Close Combat just lead us to a poor position (at least in my opinion). I felt that Gastrodon or Amoonguss could be a better alternative option in this case. Regarding its offensive stuff, it is decent, but not super crazy and sometimes not enough, even with the boost by the mask. I would be actually inclined to use Urshifu-Rapid-Strike or Rillaboom if I would really want the offensive power in my team. On the other hand, Ogerpon-Hearthflame could put lots of offensive pressure, but without any further support, it cannot outspeed Choice Scarf Landrous or Urshifu as well as speed boost Paradox mons, and then she could be fainted before she exhibits her potential. Moreover, if we would cut a Tera to boost the attack, she could not have any effective attack against Heatran, but without the Tera, the offensive pressure could be a little bit modest. On top of that, as I mentioned, Ogerpon could be generally uncomfortable in the above Tornadus + Urshifu team, so I was also not going to create an Ogerpon-oriented team for this tournament.  

 

3. 寿司には勝ちたい(Dondozo match-up is inevitable)

直前のリージョナルの結果を見ても,最上位にいるかどうかはともかく,寿司構築がある程度は結果を残していた.個人的に,寿司構築との対戦がこの環境で特別厳しいものであるとは感じていなかったが,問題は,これだけ寿司への対抗手段が増えているにも関わらず,いまだに寿司で結果を残しているのは,それはもうプレイヤーが強いのだ.もう強い寿司職人しか残っていない.そのような相手に,寿司は何とかなるだろうの精神で挑んでも,十中八九向こうの豊富な経験値で押し負ける.そのため,仮に寿司に当たった場合でも,圧倒的に有利な構築を持って行きたかった.そこで,今回の大会では悪ウーラオスを使いたいと考えていた.

As far as I could see in the recent regionals, some players used Dondozo teams, even though they did not exhibit the highest performance. Honestly, I had not been scared by Dondozo teams in this format, but the problem is, players who still use Dondozo teams despite a lot of countermeasures against them are definitely strong. Definitely well-experienced. Without any specific ways to deal with them, I would be easily beaten since their match experiences would be much more sophisticated than how I would play. Therefore, I decided to bring Urshifu-Single-Strike in my team so that I could have relatively easy games even if I would face Dondozo teams. 

 

ウーラオス

 

 

これらの考えや,直近で雨乞いトルネロスが他のリージョナルでも結果を残していたことから,手動晴れパがそれなりに戦えるのではないかと考えた.特に,トルネロスによる日本晴れは,水ウーラオスに対して強く出れる要素になりうる.そこで,手動晴れと悪ウーラオスを併用した,ひろきんぐさんのWCS構築が目に留まった.特に,上記で述べたトルネウーラの6体の並びに対しても,晴れトルネドランのスタートで大体対応可能であるという結論に至った.

Up to this point, I thought a sun team could be performing pretty well, since in the other recent reginals, Rain Dance Tornadus dominated higher places, including 1st place teams in the Peoria and Lille Regionals, and Sunny Day could be one of the countermeasures against Urshifu-Rapid-Strike. Given my expectation that the six mons I mentioned are the most prevalent combination, I finally came to the conclusion that the Sunny Day Tornadus + Heatran lead could take care of most of the situations. The original idea comes from the team report written by ひろきんぐ-san. 

 

liberty-note.com

 

手動雨に弱いとあったが,トルネロスの素早さに振らず,常に下から日本晴れができれば対応可能だと考えたため,代わりに低速耐久振りトルネロスを使うことにした.特に,悪ウーラオスをうまく活用されていて,基本選出のパワーも高いと感じたため,まずは基本選出の並びをそのまま自分の構築に採用することにした.実際,この並びを含めた構築がLille大会で3位に入賞しており,現環境で十分に戦えることは示されていた.

He wrote his team was weak against Rain Dance, but I thought it was not so handful if we use low-speed but bulky Tornadus so that we can change the weather after the opponent's Tornadus. As he wrote, this team utilizes Urshifu-Single-Strike pretty well too, so I decided to incorporate his basic strategy into my team by adopting the Tornadus + Heatrun lead as well as Choice Spec Fllutter Mane and Focus Sash Urshifu-Single-Strike. In fact, the 3rd place team in the Lille Regional also utilized this combination, so I was pretty confident in its potential in this format. 

 

 ヒードラン 

 

残りの2体に関しては,ゴリラドランの並びが好きだったので,とりあえずはゴリランダーを採用してみた.特に,初手のトルネドランはテラスを切った水オーガポンが重かったので,ゴリランダーで容易に処理できるようになった点は大きかった.また,水ウーラオスが強いことには変わりはないので,追加の処理ルートを用意できるという意味でも優秀.DLCからグラススライダーも取得したため,強い先制技使いとしても圧力をかけることができる.また,まもるを採用したゴリランダーとヒードランの組み合わせは,トリックルームの時間を稼ぐのに非常に優秀で,試合テンポを落としながら戦う際の良い補完枠になった.

For the last two mons, I first decided to try Rillaboom as a complementary slot, since I like the Rillaboom + Heatran combination, and he also helps me deal with Ogerpon-Wellspring, who can scare the Tornadus + Heatrun lead by enjoying the Tera boost. Rillaboom also provides me with an additional countermeasure against Urshifu-Rapid-Strike, and he can also put some pressure of the priority move (Grassy Glide) in this format. Also, Rillaboom + Heatran can be very useful to deal with Trickroom teams, especially when both of them have Protect to slow down games. 

 

 ヒードラン 

 

 

最後の一枠に入れたいポケモンは,正直パオジアンで決まっていた.というのも,Lilleで優勝した6体の並びの強い要素のいくつかを組み入れることができるし,結局パオウーラゴリラがなんだかんだ強い並びだと思っていた.しかし,大きな問題として,きあいのタスキを悪ウーラオスに持って行かれているのである.悪ウーラオスにくろいメガネなどの代わりのアイテムを持たせることも考えたが,オリジナルの基本の動きはできるだけそのまま残したかったため,どうしても悪ウーラオスにタスキは持たせたかった.そこで,パオジアンには渋々いのちのたまを持ってもらうことにした.

I already made up my mind to bring Chien-Pao as the last mons, since it makes my team resemble the archetype 1st place team in Lille, and I believed the combination of Urshifu, Rillaboom, and Chien-Pao could perform well. However, here is the problem: Urshifu already takes the Sash. I also consider Urshifu with Black Glasses, but I really wanted to keep the original strategy, so I finally decided to let Chien-Pao have Life Orb rather than the Sash, reluctantly at this point. 

 

 ヒードラン 

  

 

実際に構築をどう動かすかは,ランクバトルで試していた.形式が違うので意味がない可能性があるのは重々承知していたが,まあ構築の動かし方はそれなりに分かるだろうということにしておいた.その結果,以下の2点に気付く.

I tried this team in the Ranked Battle in the Battle Stadium, and tried to learn how to use this team. I knew it could be meaningless given that the actual tournament would have different format, but I just hoped it would still work. I ended up with the following thoughts through this process. 

 

1.  裏のハバタクカミが意外に融通が効かない上に,裏のポケモンで止められる.

2.  ハバタクカミの代わりに,パオジアンを選んだ時の圧力が凄まじい.

1.  I have difficulty using Flutter Mane in a flexible manner, and the opponents always tend to take steps to Flutter Mane with the back mons. 

2. The Life Orb Chien-Pao's pressure is so crazy, so I often end up with choosing Chien-Pao in the back instead of Flutter Mane. 

 

特に,追い風下で悪ウーラオスとパオジアンが並んだ場合が爽快で,あんこくきょうだを連打しているだけで相手のポケモンがぶっ飛んでいく.おまけに,ダブルふいうちによって,追い風が切れた後でも,上から相手を叩くプランも取れる.この2体を裏に置くことは,元々の晴れのコンセプトとは関係なく強いと感じた.また,パオジアンに珠を持たせた副産物として,相手のハバタクカミの耐久調整がタスキパオに基づいている場合が多いなど,相手の想定から外れたワンパンができることも多かった.ただ自分には,これがランクバトルというクローズドの形式だから強いのか,純粋に追い風下の珠パオが強いのかが,正直分からなかった.というのも,多くの場合はパオジアンがタスキを持っており,パオジアンがどの程度の火力なのか,悪ウーラオスがタスキを持っているのか,等の情報が,クローズドでは割れにくいという強みもあったからである.おまけに,海外大会の結果を見ても,誰も珠パオなんて使っていない.オープンシートで同様の動きが通用するのかどうかはかなり怪しく,チームシートの提出に際しては,本当にこれで大丈夫なのか相当頭を抱えた.しかし,考えたところでどうにかなるわけではなく,まあいっかってことでぶっつけ本番でオープンシートで試してみることにした.構築完成!

Specifically, Urshifu-Single-Strike + Chien-Pao with Tailwind can put massive pressures on the middle-game play, and double Sucker Punchs also secure the end-game by sweeping out mons remaning in the field even without Tailwind. Although it was not related to the sun team concept, I felt this back combination was pretty strong. Also, the Life Orb Chien-Pao provided some byproducts, as almost no one in this format even think of damage calcs against the Life Orb Chien-Pao, which could often lead to unexpected KOs. That said, I was really not sure whether it worked well because I played it in the closed team sheet format, or because this Chien-Pao was pretty good in general. The fact that no one actually used the Life Orb Chien-Pao in the past regional, as far as I can see, might reflect how difficult it is to handle this Chien-Pao. But, there was actually no alternative even after thinking about it again and again, so I just decided to experiment this Chien-Pao in the actual tournament. 

 

個体紹介(The Team)

※ 調整はほぼ借り物です.

* EVs are mostly based on what others have disclosed in their articles. 

 

 

Tornadus @ Mental Herb

Ability: Prankster

Tera Type: Steel

EVs: 212 HP / 244 Def / 4 SpA / 44 SpD / 4 Spe

Nature: Calm

Bleakwind Storm / Tailwind / Sunny Day / Protect 

 

下からにほんばれするために,素早さには4振りのみ.そのため,オープンシートでメンタルハーブを持っていないことがバレると,トルネミラーでちょうはつを打たれているだけで壊滅するので,メンタルハーブは持たざるを得ない.おいかぜターンを柔軟に調整したり,ねこだましへの耐性があることをオープンシートで見せつけることに意味があったので,まもるを採用.実際は,相手がまもるに合わせて隣にねこだましを打ってくることが大半なので,隣を守らせてトルネを動かすこともそれなりにあった.鋼テラスにすることで,相手のトルネロスとヒスイウインディの先発(特にこだわったいわなだれ)に強く出ながら,おいかぜを2回張ることを視野に入れられる.こがらしあらしという技がこの環境下で偉すぎる.

Almost no investment in Speed so that we can change weather after the opponent's Tornadus Prankster moves. Thus, Taunt from Tornadus would be scary, so I have to let him have Mental herb by design. Protect was actually useful to shift the timing of Tailwind or to prevent him from being knocked out in the turn of Fake Out. Oftentime, it was also predictable that Fake Out would go into the other mons, so sometimes I did not let Tornadus Protect without being afraid of the Fake Out pressure. Steel Tera was good against the Tornadus + Arcanine-Hisui lead, especially when Arcanine was stucked in Rock Slide, and it enabled me to have the second Tailwind. Actually, I think Bleakwind Storm puts Tornadus in the better position in this format. 

 

配分は以下の記事を参考にしました.

Here is the article I refered to for the EV spread. 

 

liberty-note.com

 

 

Heatran @ Shuca Berry

Ability: Flash Fire

Tera Type: Fairy

EVs: 228 HP / 4 Def / 156 SpA / 4 SpD / 116 Spe

Nature: Modest

Heat Wave / Earth Power / Tera Blast / Protect

 

ひたすらねっぷうを打ち続けることが一番の仕事.オリジナルの構築ではいのちのたま採用だったが,個人的に場持ち良くねっぷうを打ち続けてくれた方がありがたかったため,珠以外の型を考えた.最近多いのはとつげきチョッキ持ちだが,盤面の調整ができたり,まもるがないことがバレるとねこだましを回されるだけでキツくなるので,まもる持ちで採用したかった.また,地面タイプを前にした場合にテラスを義務付けられたり,じだんだ持ちのゴリランダーやオーガポン相手にテラスを切るのが馬鹿らしかったので,シュカのみを持たせた.ラスターカノンではなくテラバーストなのは,カイリューやテツノカイナを少しでも多く削るか,テラスを切らせる手段を用意したかったため.相手のヒードランやヒスイウインディへの圧力という意味でも,だいちのちからも採用したかった.ソーラービームも考えたが,毒テラウーラも増えたため,なくても良いという結論に至った.

Heatran mainly keeps on doing decent damages with Heat Wave. The Life Orb Heatran was adopted in the original article, but I prefered the situations where Heatran would remain in the field for as many turns as possible without extra damages, so I decided not to use the Life Orb. I also wanted to use Protect since it would give me more flexibility in my game plan, so I was also reluctant to use the Assault Vest. On the other hand, I thought it would not be actually good for me to use a Tera immediately just because it faced mons with Ground type moves, so Shuca Berry was one of the reasonable items for me. Tera Blast does good damages against Dragonite and Iron Hands, and it also puts pressure on opponents to cut a Tera. I also adopted Earth Power so that I could deal with opponents' Heatran or Arcanine-Hisui. Solar Beam was also one of the options, but since we recently tend to see Poison Tera Urshifu, so I finally end up with the above four moves. 

 

こちらの配分も以下の記事を参考にしました.

Here is the article I refered to for the EV spread. 

 

liberty-note.com

 

 

Flutter Mane @ Choice Specs

Ability: Protosynthesis

Tera Type: Fairy

EVs: 116 HP / 124 Def / 196 SpA / 4 SpD / 68 Spe

Nature: Modest

Moonblast / Dazzling Gleam / Shadow Ball / Trick Room

 

火力不足で相手を上から倒し切れないことを避けたかったので,晴れでCブーストかつ火力にがっつり割いた型を参考.おいかぜすることに甘えて,素早さにはほとんど振っていないため,扱いづらかったのかもしれない.こいつは,相手の構築に本当に刺さっている時にしか選出しなかった.どちらかというと,構築にいるだけで相手の選出が読みやすくなるという役割をもたらしている.逆に,ハバタクカミを入れないと,相手にカミを舐めた選出の機会を与えるので,実際に選出するかどうかはともかく入れておいた方がいい.トリックルームは,相手のトリル対策に見せかけるだけ.実際は,ゴリラドランでターンを稼ぐ方針を取る.

I really wanted to use a SpA-oriented Mane to sweep out mons in Tailwind consistently, so I decided to use a SpA-boost Protosynthesis one with small Speed invenstment. That could be why I felt difficulty using this mons. I generally chose it only when I thought it would work the best. Rather, it helped me guess what mons my opponents would bring in the games. If we would not have Mane, generally, it would also give our opponents oppotunities for more flexible choices since they do not have to think about how to deal with Flutter Mane, so I thought I would have better bring Flutter Mane, whetehr I actually bring it in the game. Trick Room is actually a misdirection, as Trick Room users would not realize immediately how I could deal with Trick Room. As I mentioned, I often utilized Rillaboom + Heatran combination for that purpose. 

 

配分は以下の記事を参考にしました.

Here is the article I refered to for the EV spread. 

 

liberty-note.com

 

 

Urshifu-Single-Strike @ Focus Sash

Ability: Unseen Fist

Tera Type: Dark

EVs: 4 HP / 252 Atk / 252 Spe

Nature: Adamant

Wicked Blow / Sucker Punch / Close Combat / Detect

 

特に言うことはなく,ひたすら守れないあんこくきょうだをおいかぜ下で打ってくれれば良い.タスキを持たせられているおかげで,火力増強に悪テラスを使える点は極めて優秀.こいつの対面性能の高さは,剣盾シングル時代から本当に好き.

Nothing special to say about him. Dark type moves under Tailwind that you cannot Protect are so powerful, and Dark Tera also helps me boost the damages. I really like how the Sash Urshifu-Single-Strike works. 

 

それと,7月からポケモン対戦できてなかったために,今更知ったのですが,あんこくきょうだの威力って80から75にナーフされていたんですね.確か急所の計算の関係で,昔はあんこくきょうだの威力の方が微妙に高い的な話を聞いていたのですが,今はインファイトが最大打点なんですね.大会で何回か,テラスを切ったテツノカイナにあんこくきょうだを打って,ミリ耐えされて負けちゃったんですけど,もしかしてやらかしました?

I had not played the Reg D format, so I missed the fact that Wicked Blow was nerfed, 80 -> 75, until I started to write this article. I didn't realize that Close Combat would do more damages. In the tounament, I chose Wicked Blow against Tera Iron Hands several times, and they barely stood it, but it is what it is! 

 

調整はただのぶっぱ.

The EV spread is trivial. 

 

 

Rillaboom @ Miracle Seed

Ability: Grassy Surge

Tera Type: Grass

EVs: 212 HP / 252 Atk / 4 Def / 12 SpD / 28 Spe

Nature: Adamant

Wood Hammer / Grassy Glide / Fake Out / Protect

 

オーガポンが来ようと,個人的に最強の草タイプという評価は変わらない.キセキのタネとわざわいのつるぎによる火力増強で,グラススライダーのリーチも伸びるし,ウッドハンマーによるものすごい一撃が出せる上に,ねこだましやまもる,グラスフィールドと,めちゃめちゃ器用な立ち回りも可能にしてくれる.剣盾シングル時代のゴリラドランの並びが大好きで,SVダブルでもこうやって最前線で強い並びなのは嬉しい.あと流石にグラススライダーがナーフされたことは知っていた.

Even though Ogerpon comes in, Rillaboom is the most powerful Grass type mons, in my opinion. With the help of Miracle Seed and Sword of Ruin, Grassy Glide and Wood Hammer can make incredible damages. On top of that, Fake Out, Protect, and Grassy Terrain would give me much flexibility in my game plans. Although I did not realize Urshifu nerf, I did know Grassy Glide nerf, of course :-)

 

配分は以下の記事を参考にしました.

Here is the article I refered to for the EV spread. 

 

liberty-note.com

 

 

Chien-Pao @ Life Orb

Ability: Sword of Ruin

Tera Type: Poison

EVs: 252 Atk / 4 SpD / 252 Spe

Nature: Adamant

Icicle Crash / Sucker Punch / Sacred Sword / Protect

 

結局一番活躍してた.先述した通り,他の海外大会で誰も使ってなかったのか,珠パオに照準に当てた耐久調整など誰もしておらず,ハバタクカミはフェアリーテラスがなければ基本ふいうちでワンパンできた.にほんばれを見せると,多くの相手は裏からハバタクカミが出てくることを想定してくるが,突然の珠パオが逆に刺さることが多かった.

MVP. No one actually did damage calcs against the Life Orb Chien-Pao (I assume), and it could easily knock out Flutter Mane with Sucker Punch unless Flutter Mane could use a Fairy Tera. Also, some would expect my Flutter Mane in the back when my Tornadus used Sunny Day, but oftentime I brought Chien-Pao in the back, which could lead to situations that they did not expect. 

 

悪テラスにしてくれとかほざき始めたが,流石にタスキもないのに脆すぎるため却下.フェアリーと格闘に耐性が付く毒が一番丸い.

This cat said, "Why don't you use a Dark Tera?", but, no way, it's too fragile without the Sash. Poison Tera would be the best given its resistance against Fairy and Fighting. 

 

調整はただのぶっぱ.

The EV spread is trivial. 

 

選出(How to use the team)

特に決まった選出に拘りませんでしたが,あくまで選出例です.

They are actually not the rule, but generally reflect how I played. 

 

基本選出(Basic Strategy)

先発(Lead)Tornadus + Heatran

後発(Back)Urshifu + Chien-Pao

or 

先発(Lead)Tornadus + Flutter Mane

後発(Back)Urshifu + Chien-Pao

 

トリックルーム相手(Trick Room)

先発(Lead)Urshifu + Chien-Pao

後発(Back)Rillaboom + Heatran

 

基本選出で勝てないと悟った時(When Basic Strategy Doesn't Work)

先発(Lead)Rillaboom + Chien-Pao

後発(Back)Urshifu + Heatran

ちなみにこの選出はかなりプレイングに気合いを入れないといけない.

 

結果(Results)

R1: Mikal Mahoney, oo

R2: Maheen Thakur, oo

R3: Jonathan Lin, oxx

R4: Stephen Young, oo

R5: Adrian Hazel, xx

R6: Anzhe Zhang, oo

R7: Marcus Dion, oo

R8: Emmanuel Boctor, xoo

R9: Ryan Tan, oo

Day1 7-2

 

R10: James Evans, xx

R11: Donghun Youm, xox

R12: Trista Medine, xx

R13: Parker Simmons, oo

R14: Jonathan Giron, xx

Day2 1-4

 

Total 8-6 45th/580

 

最後に(Final Remark)

 

結局トルネウーラが最強.

Tornadus + Urshifu are the most powerful, after all. 

 

 

Day 2 全然勝てんかった〜!皆んな強すぎ!けど超有名プレイヤー達に囲まれて Day 2 戦えたのはいい経験でした!

よく戦えた方だと思うのですが,大会の形式で少しは練習しておくべきでした.オープンチームシート,BO3形式は,今まで全く経験したことがなかったのですが,この形式で自主的に開催されている大会等に参加する勇気が出なかったし,Showdownも使っておらず,知り合いとフレ戦するなどもしてこなかったため,ただ座学と想像でオープンシート,BO3の戦い方を考えるだけの頭でっかちでしかありませんでした.正直,ここまで進めるのであれば,もっと真面目に練習の機会を得るべきでした.ただ,めっちゃモチベは上がったので,次のリージョナルでは練習してもっといい結果を出したいです!